Cum stabilim prioritatile financiare ale anului 2011: cifra de afaceri, profitul sau cash-ul?

Orice afacere are cel putin trei obiective comerciale exprimate financiar: cifra de afaceri, marja sau profit comercial si incasarile.

Consolidarea si maximizarea acestor trei obiective anuale este posibila numai stabilind ordinea prioritatilor la nivelul fiecarui trimestru al anului, in functie de specificul afacerii:


Ordinea prioritatilor: cifra de afaceri, marja comerciala, incasari

Ordinea prioritatilor: cifra de afaceri, incasari, marja comerciala


Cifra de afaceri

 

Cifra de afaceri reprezinta valoarea vanzarilor de bunuri si servicii specifice obiectului de activitate al firmei. Pentru maximizarea cifrei de afaceri, managerul afacerii are mai multe optiuni alternative cu implicatii financiare diferite:

  •        Acordarea de discount-uri pentru o anumita valoare minima a vanzarilor

Rezultatul: cresterea vanzarilor

Efecte secundare: reducerea marjei comerciale, cresterea incasarilor si a disponibilitatilor banesti

  •        Acordarea de credite comerciale pentru clienti (prin acordarea unor termene de plata)

Rezultatul: cresterea vanzarilor

Efecte secundare: reducerea incasarilor, cresterea marjei comerciale


Marja comerciala

 

Marja comerciala reprezinta diferenta dintre valoarea vanzarilor (cifra de afaceri) si costul direct al acestor vanzari (costul bunurilor si serviciilor vandute). Pentru maximizarea marjei comerciale, la nivelul firmei, se poate actiona in urmatoarele directii:

  •        Vanzarea preponderenta a bunurilor cu marja comerciala mare

Rezultatul: cresterea marjei comerciale

Efecte secundare: reducerea cifrei de afaceri (prin reducerea ofertei de bunuri spre vanzare) sau cresterea cifrei de afaceri, prin acordarea de credite comerciale clientilor.

  •        Revizuirea politicii de discount-uri pe grupe de produse si pe categorii de clienti

Rezultatul: cresterea marjei comerciale

Efecte secundare: reducerea cifrei de afaceri, diminuarea incasarilor


Incasari sau disponibilitati banesti

 

Incasarile reprezinta contravaloarea achitata de clienti pentru bunurile si serviciile vandute de firma. Orice vanzare poate fi incasata la diverse termene: la livrare, in avans sau la o data ulterioara livrarii; incasarea se poate face integral sau in mai multe transe.

Pentru maximizarea incasarilor, se are in vedere:

  •        Lansarea de oferte speciale, lichidari de stocuri, reducerea preturilor

Rezultatul: cresterea incasarilor

Efecte secundare: cresterea cifrei de afaceri, reducerea marjei comerciale

  •       Revizuirea politicii de creditare comerciala pe categorii de clienti (termene de incasare mai rapida)

Rezultatul: cresterea incasarilor

Efecte secundare: scaderea vanzarilor, diminuarea marjei comerciale


 

Scurta concluzie:

 

Din cele prezentate anterior, se observa ca intre cele trei dimensiuni financiare ale afacerii – cifra de afaceri, marja comerciala si incasari – exista multe conexiuni care trebuie cunoscute si corect gestionate, in functie de starea de “sanatate financiara” a afacerii si de obiectivele de business ale acesteia.


Nota:

Te intereseaza subiectul prezentat in articolul de mai sus?

Contacteaza-ma sau participa la “Diminetile ABC” sau la alte evenimente ABC Training Consulting.

Alte informatii / intrebari /opinii / recomandari sunt binevenite oricand!


Pe curand!

Anda


Leave a Reply