Ghidul contabilului. Cum poate deveni si un consilier in afaceri!

Despre contabilitatea generala a unei organizatii – scop, obiective, functii, forme de organizare, principii si politici contabile, documente si registre, situatii financiare, reglementari nationale si internationale, etc – s-a mai vorbit si vor mai fi dezbateri pe aceste teme de larg interes pentru profesionistii din domeniul financiar-contabil.


Insa va propun sa privim contabilitatea unei organizatii si din “perspectiva clientului care solicita si foloseste informatiile financiare – si aici vreau sa ma refer, mai ales, la Conducerea firmei!


Contabilii trebuie sa cunoasca si sa respecte toate reglementarile domeniului in care isi desfasoara profesia, dar trebuie sa cunoasca si sa aiba in vedere nevoile Clientului intern = Conducerea firmei, al carui scop general este mentinerea si dezvoltarea unei afaceri pe piata!


Cum poate Contabilul sa devina si un Consilier / Consultant pentru afaceri?

Iata cateva repere:


  • Intelegeti caracteristicile generale ale afacerii: produsele si serviciile, clientii, piata si punctele de desfacere, fluxul activitatilor aprovizionare – prelucrare sau distributie – vanzare.


  • Discutati cu “clientul intern” si identificati care sunt considerate principalele obiective si prioritati de afaceri:
  1. mentinerea vanzarilor si cresterea profitabilitatii,
  2. incasarea creantelor comerciale si renegocierea termenelor de plata cu furnizorii,
  3. restructurarea gamei de produse si servicii in functie de cerintele clientilor, etc.


  • Organizati contabilitatea de gestiune a afacerii si oferiti “clientului”  situatii economico-financiare simple si relevante pentru a intelege situatia firmei si pentru a putea sa identifice si sa analizeze alternativele de actiune pentru atingerea obiectivelor de afaceri (comerciale, financiare, investionale, etc):
  1. situatia cifrei de afaceri totale si detaliata pe clienti / pe puncte de desfacere / pe produse si servicii
  2. situatia costurilor aferente vanzarilor: costuri directe (chelt. cu marfa vanduta, chelt. cu materiale consumabile, chelt. cu transportul marfurilor, chelt. cu personalul, etc) si costuri indirecte sau de suport general (chelt. cu chiria, cu reparatiile, cu telecomunicatiile, etc)
  3. situatia marjei comerciale (cifra de afaceri – chelt. cu marfa vanduta sau costuri directe) la nivel de firma (consolidat) sau pe componentele comerciale ale acesteia (pe produse, pe clienti, pe piete si canale de vanzare)
  4. “topul” creantelor-client si datoriilor-furnizor dupa scadente: in termen (atasati scadentarul) sau cu scadente depasita (atasati situatia “pe vechimi” < 30 zile, intre 30 si 60 zile, > 60 zile)


  • Semnalati si explicati “clientului” care sunt “punctele slabe” din punct de vedere financiar:
  1. produse sau servicii care se vand cu marja negativa (genereaza pierderi)
  2. clienti care cumpara si platesc cu mare intarziere (genereaza blocaje financiare)
  3. puncte de desfacere care genereaza vanzari, dar acestea sunt axate doar pe cateva produse (trebuie sincronizate cu structura de achizitii si de stocare)
  4. necesarul de finantare pentru activitatea curenta a firmei


Propuneti solutii de business si “clientul intern” va aprecia si mai mult colaborarea cu dumneavoastra!

Voi mai scrie despre acest subiect, dar astept si opiniile voastre – ale cititorilor (contabili sau manageri de firma)


Toate cele bune!

Anda

……………………………………

Va invit sa accesati si cateva studii de caz postate tot pe Blog sau in sectiunea Resurse.

Va astept si la evenimentele ABC Training Consulting!

Leave a Reply