Marja comerciala: definire, formula de calcul, interpretare, factori de influenta

Team of business people working together on a laptop

Definire:

Marja comerciala masoara castigul rezultat din vanzare, pentru oricare din componentele comerciale ale afacerii: produse, clienti, canale si zone de desfacere.

 

Formule de calcul:

Marja comerciala (valoare absoluta) pentru un produs

= pretul de vanzare al bunului – costul bunului vandut

 

Marja comerciala (valoare procentuala) pentru un produs

= (pretul de vanzare al bunului – costul bunului vandut) * 100 / pretul de vanzare al bunului

 

Marja comerciala (valoare absoluta) pentru vanzarile firmei

= cifra de afaceri totala – costul bunurilor vandute

 

Marja comerciala (valoare procentuala) pentru vanzarile firmei

= (cifra de afaceri totala – costul bunurilor vandute) * 100 / cifra de afaceri totala

 

Exemplificare:

Pret de vanzare = 120 lei (fara TVA)

Costul bunului vandut = 80 lei (fara TVA)

 

Marja Comerciala = 120 – 80 = 40 lei

Rata Marjei Comerciale = (120 – 80) * 100 / 120 = 33%

Deci castigul comercial rezultat din vanzare este de 40 lei, ceea ce reprezinta 33% din pretul de vanzare. 

 

Valori minime:

In primul rand, marja comerciala realizata din fiecare vanzare trebuie sa aiba o valoare pozitiva; altfel inseamna pierderi. Marja comerciala a oricarei vanzari trebuie sa fie suficient de mare astfel incat sa acopere costurile directe de suport ale vanzarii (cheltuieli cu personalul, cheltuieli materiale si cu servicii terti pentru activitatile de promovare, stocare, distributie etc) si costurile indirecte de suport ale firmei (management general, activitati administrative).

 

Factori de influenta ai marjei comerciale a firmei:

Portofoliul de produse si servicii, brandul, piata de desfacere

Portofoliul si gradul de concentrare al clientilor

Nevoile de consum si puterea de cumparare a clientilor

Politica de achizitii si furnizorii, costul bunurilor si serviciilor

Preturile de vanzare, reducerile de pret, concurenta, etc.

 

Vezi si alte postari similare (studii de caz):

Care este deosebirea intre profitul si cash-flow-ul firmei

Analiza profitului si a cash-flow-ului afacerii (video)

Analiza vanzarilor, a marjei comerciale si a profitului firmei (video)

Analiza marjei comerciale pe produse

Reducerea de pret si marja comerciala

Marja comerciala: formula de calcul, factori de influenta

 

Vrei sa stii mai multe? Contacteaza-ne!

Avem solutii flexibile pentru evaluarea si dezvoltarea profesionala si a afacerii, care vor avea ca rezultat optimizarea profitabilitatii si a cash-flow-ului afacerii!

 

  1. Teste de (auto)Evaluare – online, anonime, raspunsurile sunt afisate automat
  2. Studii de Caz – video si text, postate pe blog
  3. Ghiduri Practice: Marja Comerciala, Pragul de Rentabilitate, Analiza Financiara – PDF, e-mail
  4. Servicii de Personal Trainer – online, telefonic, confidential
  5. Servicii Focus Training (Microlearning) – workshop, 1 ora, incompany
  6. Servicii de Training Financiar pentru echipe din toate departamentele – incompany

 

Distribuie informatiile si altor colegi interesati!

Contactati-ne si gasim solutii impreuna!

Manager Proiecte: Anda Racsa

anda@abctrainingconsulting.ro

 

Aboneaza-te si urmareste pagina FB

www.facebook.com/ABC.FinanteleAfacerii/

 

1. Anda Racsa nov 2014-5682pp

 

Leave a Reply