Minighid privind reorganizarea sau restructurarea afacerii

Anda - Reorganizarea afacerii-web

Ce inseamna
Restructurarea afacerii inseamna reorganizarea / reorientarea / redimensionarea / reproiectarea totala sau partiala a activitatii companiei in vederea mentinerii sau consolidarii unui avantaj competitiv pe piata si asigurarea viabilitatii afacerii, exprimata prin vanzari, profit si cash.

 

“Simptome”
Simptomele majore care determina restructurarea si interventii majore in activitatea companiei sunt mai ales cele care afecteaza supravietuirea firmei:

  • scaderea rapida a vanzarilor si a cotei de piata a companiei
  • diminuarea accentuata a profitabilitatii ca urmare a cresterii continue a costurilor
  • dificultati majore privind finantarea afacerii pe termen scurt si lung
  • degradarea generala a indicatorilor de performanta.

 

Cauze

Cauzele demararii unei proiect de restructurare a unei companii sau a unei afaceri pot fi cele legate de:

  • modificarea mediului general de afaceri (criza sanitara, economica, financiara, etc)
  • performantele afacerii in functie de etapa in care se afla (expansiune, maturizare, declin)
  • schimbari in modul de organizare si de functionare a afacerilor (ex: comert online, automatizare procese, schimbare comportament de consum al clientilor, etc)

 

Scop

Restructurare afacerii poate avea ca scop:

  • stabilizarea si supravietuirea companiei
  • sustinerea extinderii si consolidarea afacerii
  • pregatirea unui “exit” sau integrarea intr-un grup de companii

Obiective
Obiectivele restructurarii sunt strans legate de scopul acesteia. Cateva exemple:

  • identificarea si eliminarea activitatilor care genereaza pierderi constante pentru companie
  • reorganizarea si optimizarea activitatilor care pot genera vanzari, profit si lichiditati
  • reproiectarea proceselor de business astfel incat sa duca la imbunatatirea generala a performantelor afacerii.

 

Tipuri de restructurare
In functie de cauzele, scopul si obiectivele restructurarii afacerii, putem mentiona urmatoarele tipuri de restructurare:

dupa sfera de cuprindere:

  • globale (afecteaza activitatea generala si toate domeniile de activitate ale firmei);
  • partiale (un domeniu de activitate: comercial, informational, financiar, resurse umane);

dupa natura abordarilor:

  • manageriale (activitati, echipa de management, metode de management, sisteme de monitorizare, evaluare si anticipare a performantelor afacerii, modalitati de fundamentare a deciziilor);
  • organizatorice (activitati, structura organizatorica, personal angajat, performante, salarizare si bonusare);
  • financiare (activitati, surse de finantare, profitabilitate, lichiditate)

In conditiile actuale de “reasezare” a mediului de afaceri, mentionez caracteristicile unor strategii de restructurare partiala a companiilor:

  • restructurare comerciala: reproiectarea si optimizarea coordonatelor de piata, de produse, de clienti, de furnizori, de retea de aprovizionare,  de distributie si desfacere;
  • restructurare informationala: reproiectarea sistemului informatic astfel incat sa se puna accentul pe raportari manageriale necesare pentru analiza profitabilitatii si lichiditatilor afacerii pe tipuri de activitati, produse, clienti;
  • restructurare financiara: stabilirea si monitorizarea performantelor centrelor de profit si a centrelor de cost, eliminarea centrelor care genereaza pierderi sau dezechilibre financiare.

 

Etape
Pentru a initia un proces de restructurare a afacerii, trebuie sa parcurgem urmatoarele etape:

  • elaborarea unei analize SWOT a companiei: oportunitati si riscuri specifice mediului de afaceri in care activeaza firma, puncte tari si puncte slabe din activitatea curenta a firmei
  • identificarea riscurilor semnificative, stabilirea prioritatilor si a optiunilor de “interventie” pentru optimizarea performantelor companiei: venituri si cheltuieli, incasari si plati, profit si cash
  • stabilirea scopului si intensitatii / necesitatii restructurarii afacerii si a firmei
  • stabilirea obiectivelor si a planului de restructurare strategica sau operationala a companiei
  • stabilirea indicatorilor de performanta ai afacerii
  • implementarea si evaluarea rezultatelor planului de restructurare.

 

Cine
Restructurarea afacerii este o munca de echipa.

  • fondatorii si / sau managerii sunt decidentii.
  • planul de restructurare a companiei poate fi elaborat de o echipa de consultanti in managementul afacerii sau de echipa de management a companiei (mai rar).
    In general se apeleaza la o echipa de consultanti pentru restructurarea afacerii, pentru ca exista expertiza si obiectivitatea necesara unui astfel de proiect.

 

Cum
Pentru implementarea unui plan de restructurare a firmei si a afacerii, trebuie sa se aiba in vedere:

  • pregatirea unui climat favorabil schimbarilor: managementul si personalul trebuie sa inteleaga necesitatea, scopul si obiectivele retructurarii si sa fie implicat activ in procesele care urmeaza a se derula in cadrul companiei
  • pregatirea premiselor de lucru si a resurselor umane, materiale, informationale si financiare pentru punerea in practica a planului de restructurare a companiei;
  • coordonarea si monitorizarea continua a derularii programului de restructurare.

 

Evaluarea rezultatelor obtinute prin implementarea unui program de restructurare se face in corelatie cu scopul si obiectivele stabilite in faza de elaborare a progamului de restructurare si, de multe ori, aceasta evaluare se face cu ajutorul indicatorilor economico-financiari care masoara eficienta activitatii companiei:

  • cifra de afaceri a crescut cu 20%, ca urmare a restructurarii gamei de produse si a clientilor;
  • costurile fixe au scazut cu 30%, ca urmare a restructurarii canalelor de distributie si a reducerii consumurilor de resurse materiale si financiare din cadrul companiei;
  • capitalul de lucru a scazut cu 25%, ca urmare a optimizarii politicilor de achizitii, stocare si plati catre furnizori si a politicilor de vanzare si incasare de la clienti.

 

Durata
Timpul alocat unui proiect de restructurare a unei afaceri sau a unei companii poate varia intre 3 luni si 1-2 ani si depide de urmatoarele elemente:

  • dimensiunea si complexitatea activitatii firmei (productie, comert, servicii) si a resurselor implicate si disponibile (informatii, tehnologie, personal etc)
  • evaluarea cauzelor si a scopului si obiectivelor restructurarii
  • elaborarea planului de restructurare, pregatirea implementarii si executia planului de restructurare.

 

 

Citeste si urmatoarele postari:

 

Rolul managementului in restructurarea afacerii

Despre managerul firmei si consultantul in managementul firmei

Procesul de bugetare a afacerii – imagine de ansamblu

ABC-ul planificarii si bugetarii firmei pentru mai multe scenarii de afaceri

Trainer, consultant, coach pentru afaceri, management, finante

 

Contacteaza-ma pentru orice alte informatii:

anda@abctrainingconsulting.ro, telefon 0740.590.406

 

1. Anda Racsa nov 2014-5682pp

Leave a Reply