Pentru reluarea creditarii, in perioada postrecesiune, bancile trebuie sa invete si sa lucreze… “altfel”! Dar cum anume?

Va invit sa urmariti aici o inregistrare video postata pe portalul BloomBiz, pe baza careia am sa-mi exprim cateva opinii.

Am preluat si am sintetizat mai jos cateva declaratii ale domnului Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR:

  • La solicitarea unui credit, companiile trebuie sa prezinte bancilor situatiile financiare pentru ultimii 3 ani, de unde sa reiasa ca ”bilantul este pozitiv”: cifra de afaceri buna, ca au avut profit si ca afacerea este viabila.
  • Analiza companiilor este completata de analiza lichiditatii garantiilor si analiza proiectiilor privind fluxurile de numerar astfel incat sa se poate evalua daca exista toate conditiile pentru plata, luna de luna, a datoriilor catre banca (rata, dobanda, comisioane).
  • Bancile si companiile trebuie sa fie parteneri de afaceri pentru repornirea “motorului economiei”.


Spre finalul interviului (la minutul 5:20), domnul Adrian Vasilescu spune ca “treptat-treptat, bancile vor invata noua lectie pe care trebuie s-o aplice in perioada postrecesiune si anume: sa lucreze altfel”.


Dar cum anume?
……………………………………………………………..

Iata si cateva opinii personale:


Bancile si companiile trebuie sa fie parteneri de afaceri pentru repornirea “motorului economiei”, iar pentru ca acest parteneriat sa fie avantajos pentru ambele parti, trebuie ca fiecare sa priveasca situatia din ambele perspective:


  • companiile trebuie sa inteleaga ca si banca este un business care trebuie sa se asigure ca plaseaza “marfa” (banii) acelui client care are si capacitatea sa plateasca, conform angajamentelor contractuale;
  • bancile trebuie sa inteleaga specificul fiecarei afaceri, “povestea din spatele situatiilor financiare” – produsele, piata, clientii, furnizorii, concurenta, avantajele concurentiale, promovarea, distributia, vanzarea / managementul si obiectivele afacerii – si sa se orienteze mai mult pe evaluarea potentialului afacerii in conditiile actuale si viitoare ale mediului de afaceri.

Analiza preponderenta de catre banci a situatiilor financiare ale companiilor pentru ultimii 3 ani este foarte importanta pentru a evalua capacitatea managementului companiilor de a rezista si de a gasi solutii pentru mentinerea si consolidarea firmei intr-un mediu de afaceri care sufera transformari structurale profunde.


Insa intelegerea specificului afacerii companiilor, a obiectivelor si a strategiilor acestora pe termen scurt, mediu si lung (planul de afaceri) este esentiala pentru evaluarea generala a oportunitatilor si a riscurilor de business, pentru proiectarea fluxurilor de numerar si pentru evaluarea viabilitatii afacerii pentru multe scenarii de business.


Cred ca bancile trebuie “sa lucreze altfel” – in sensul ca trebuie sa acorde atentie, in egala masura:

  • atat analizei financiare: pentru ultimii 2-3 ani, dar si pentru urmatorii 2-3 ani, conform planului de afaceri si fluxurilor de numerar proiectate;
  • cat si analizei non-financiare, a modelului de business, adica a coordonatelor comerciale (produsele, piata, clientii, furnizorii, concurenta, avantajele concurentiale, promovarea, distributia, vanzarea) si a coordonatelor manageriale ale firmei (structura organizatorica, echipa manageriala, numarul si calificarea angajatilor etc).


Evaluarea si garantia viabilitatii viitoare a afacerii este la fel de importanta ca evaluarea lichiditatii garantiei materiale solicitata de banci in procedura de creditare.

 

Cam acestea ar fi opiniile mele. Voi ce parere aveti?

 ………………………………………………………………..

Referitor la analiza indicatorilor financiari dintr-o perspectiva usor diferita de cea bancara, va invit sa cititi cateva opinii postate tot pe blog-ul personal – sectiunile Indicatori financiari si Banci, IMM-uri, Corporate – si apoi m-as bucura sa-mi transmiteti si opiniile voastre.


Va reamintesc ca putem dezbate aceste subiecte si in cadrul evenimentelor lunare organizate si sustinute lunar de echipa ABC Training Consulting, unde analizam performantele si viabilitatea afacerilor, din diverse pespective, in contextul actual al mediului de afaceri.


Toate cele bune!

Anda

Leave a Reply