Programele de training sunt o necesitate si reprezinta o investitie profitabila! Cum se calculeaza ROI in training?!

diagramaCum se masoara rentabilitatea unui program de training?


Daca suntem de acord ca training-ul reprezinta o investitie in oameni care se regaseste, in mod direct sau indirect, in rezultatele financiare ale organizatiei din care face parte, atunci trebuie sa ne referim la indicatorul: ROI (return on investment) care reprezinta rata beneficiilor obtinute raportate la valoarea investiei facute.


ROI training = Beneficii obtinute    * 100

                 Valoarea investitiei


Beneficii obtinute = Impactul si efectele investitiei – Valoarea Investitiei

Impactul si efectele financiare ale investitiei: de exemplu cresterea veniturilor sau a incasarilor, reducerea costurilor  

 

Cum se masoara investitia intr-un program de training?


Valoarea investitiei pentru furnizarea unui program de training este usor de cuantificat pentru ca include urmatoarele elemente:

  • Elaborarea si dezvoltarea programului de training
  • Onorariul trainer-ului
  • Materialele pentru participanti (suport de curs)
  • Alte facilitati si servicii conexe


Cum se masoara efectele generate de un program de training?


Cuantificarea rezultatelor obtinute de participantii la training si transpunerea acestor rezultate in valori monetare pentru o perioada determinata (1 an) este un proces mai laborios si necesita implementarea unui sistem de evaluare a performantelor individuale si organizationale.


De exemplu, efectele generate de un program de training pot fi cuantificate astfel:

  • Cresterea vanzarilor lunare, ca urmare a unui program de training privind identificarea nevoilor clientilor
  • Reducerea cheltuielillor cu personalul, ca urmare a unui program de training privind motivarea non-financiara
  • Mentinerea stabilitatii cash-flow-ului, ca urmare a unui program de training finance for non-finance



STUDIU DE CAZ:

 

Firma POWER are ca obiectiv strategic mentinerea echilibrului financiar a fluxurilor de incasari si plati.

In acest scop managementul firmei decide sa investeasca intr-un program de training de finante pentru non-finantisti, la care sa participe toti managerii, indiferent de nivelul ierarhic si departamentul pe care il coordoneaza.


Cauzele care au generat aceasta actiune a managementului sunt:

  • media valorii facturilor neincasate de la clienti (creante) = 1.000.000 euro / luna
  • media valorii facturilor de platit catre furnizori de consumabile si servicii = 500.000 euro / luna


Obiectivele programului de training pentru toti participantii:

  • sa invete semnificatia principalelor notiuni privind finantele si cash-flow-ul firmei;
  • sa inteleaga relatiile de interdependenta dintre activitatile, resursele si banii firmei;
  • sa cunoasca implicatiile financiare ale propriei activitati asupra situatiei financiare a firmei;
  • sa dezvolte si sa implementeze un sistem de management si de recuperare a creantelor de la clienti;
  • sa elaboreze si sa implementeze un sistem de management al achizitiilor si al platilor catre furnizori;
  • sa estimeze si sa analizeze saptamanal incasarile de la clienti si platile catre furnizori, astfel incat sa se asigureze echilibrul financiar al cash-flow-ului afacerii.


Investitia aferenta programului de training si a serviciilor de asistenta manageriala lunara:

  • 1 sesiune de training * 3 zile * 1.000 euro / zi = 3.000 euro

Scopul: intelegerea notiunilor de baza privind finantele firmei / formarea abilitatilor practice individuale privind analiza si estimarea efectelor financiare pentru diverse scenarii de business / facilitarea lucrului in echipa si a schimbului de opinii intre participanti pentru luarea in comun a deciziilor de business.

  • 1 zi asistenta manageriala / luna* 6 luni * 1.000 euro / zi = 6.000 euro

Scopul: consolidarea cunostintelor financiare dobandite pe parcursul programului de training / dezvoltarea abilitatilor practice specifice managementului creantelor si al datoriilor comerciale / dezvoltarea abilitatilor manageriale de estimare, control si optimizare a cash-flow-ului firmei

  • Investitia totala = 3.000 euro + 6.000 euro = 9.000 euro


Efectele financiare obtinute pe parcursul a 6 luni pot fi evaluate astfel:

  • Cresterea incasarilor din recuperarea creantelor = 50.000 euro / luna * 6 luni = 300.000 euro
  • Reducerea platilor prin optimizarea achizitiilor si a consumului de resurse = 30.000 euro / luna * 6 luni = 180.000 euro
  • Efecte financiare consolidate = 300.000 euro + 180.000 euro = 480.000 euro


Rentabilitatea investitiei in training pentru o perioada de doar 6 luni este:

  • ROI = (480.000 – 9.000) *100 / 9.000 = 471.000 *100 / 9.000 = 5233%
  • Cu o investitie de 9.000 euro se obtin beneficii de 471.000 euro, ceea ce inseamna un factor de multiplicare in 6 luni de 52 de ori a investitiei facute. Insa beneficiile acestei investitii se propaga mult timp…..


Alte rezultate calitative ale programului de training, mai dificil de evaluat pe termen scurt in termeni financiari, sunt:

  • Intelegerea rolului si contributiei proprii a fiecarui manager pentru mentinerea stabilitatii financiare a firmei
  • Asumarea responsabilitatii manageriale pentru gestionarea eficienta a resurselor firmei
  • Dezvoltarea comunicarii si colaborarii inter-departamentale in scopul fundamentarii deciziilor colective de business


 

O SCURTA CONCLUZIE:

 

Programele de training reprezinta o investitie profitabila pentru orice afacere!


Obiectivul conducerii unei firme este de a obtine sau de a mentine un avantaj competitiv pe piata si astfel va investi in pregatirea profesionala a angajatilor, insa beneficiile programelor de training trebuie cuantificate si sa fie in acord cu obiectivele si prioritatile de business!

Vrei sa cunosti si alte opinii ale colegilor, HR Manageri sau Training Manageri?

Te astept la intalnirile dedicate profesionistilor HR, sa stam de vorba la o cafea!

Sau…poti sa postezi aici opiniile tale!


Toate cele bune!

Anda

O inregistrare in “Programele de training sunt o necesitate si reprezinta o investitie profitabila! Cum se calculeaza ROI in training?!”

  1. Marius Torok says:

    Personalul este o componenta de importanta vitala in activitatea unei companii. Recrutarea noilor angajati, formarea si, mai ales, fidelizarea lor de catre firma tine de proceduri care au rolul sa maximizeze rezultatul reducand la minimum riscul angajarii unor oameni nepotriviti care intr-un timp relativ scurt sa plece din firma. Singurul curs care sa merite atentia noastra, in acest context, este acela care ne dezvolta independenta de gandire si practica in asa fel incat sa atingem maximul de eficienta prin propriile puteri. Pentru aceasta este nevoie de atitudine. Atitudinea este cea care sta inainte de orice lucru si prin ea ne apropiem de un nou subiect intr-un mod productiv sau defectuos. Cu atitudinea castigam pe cei din jur si respectul lor si tot prin atitudine maximizam succesul nostru. Fara o atitudine de un anumit tip care sa implice curaj, ambitie si siguranta este practic imposibil sa te impui in plan profesional si in plan personal. In toate aspectele vietii este necesar sa te afirmi si sa te arati cu indrazneala prin ceea ce cunosti si sti sa faci.

Leave a Reply