Analiza afacerii pe centre de profit si centre de cost este extrem de importanta pentru identificarea surselor de castig si de pierderi ale firmei.
In functie de specificul activitatii (domeniu de activitate, complexitate, dimensiune), orice firma are o anumita structura organizatorica, care cuprinde mai multe centre de gestiune (departamente) cu obiective si responsabilitati specifice:
departamentele comerciale sunt centre de cost, centre de venit sau centre de profit
departamentele administrative sunt centre de suport (centre de cost)
Insa trebuie mentionat ca buna functionare a firmei este asigurata printr-o colaborare eficienta intre toate departamentele firmei, iar profitabilitatea afacerii este un obiectiv comun!
Exemple de centre de profit: dep. marketing si vanzari / magazinele fizice si online / agentii de vanzari
Exemple de centre de cost: dep. achizitii, transport, depozitare / dep. economice, HR, IT, Juridic, etc
Centrele de profit au ca obiectiv obtinerea unui profit suficient de mare astfel incat sa se acopere toate cheltuielile specifice centrelor de cost si sa ramana si un profit cat mai mare pentru continuarea dezvoltarii afacerii.
Centrele de cost trebuie sa isi desfasoare activitatea de suport in conditii de maxima eficienta.
Exemplificare – studiu de caz (in format video, 8 min)
2 centre de profit si 1 centru de cost
cifra de afaceri = 1.100
centru CP1, profit = 85
centru CP2, profit = 125
centru suport, cost = -170
profitul brut = 40
Citeste si articolele:
Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii!
De ce apar diferente intre profitul si cash-flow-ul firmei?
Cum am devenit si de ce imi place sa fiu trainer financiar (personal sau pentru echipe)
Aboneaza-te la newsletter si la canalele de socializare! Urmareste toate postarile!
Vezi serviciile de training financiar si dezbateri libere de care poti beneficia, tu si colegii tai!
Contacteaza-ma pentru orice alte informatii: Anda Racsa, anda@abctrainingconsulting.ro