Anda Racsa

Sau cum am reusit sa invat usor la finante si contabilitate si sa am rezultate in optimizarea performantelor afacerilor: vanzari, achizitii, productie, promovare, distributie, profit si cash.

Pe scurt, traseul pregatirii mele profesionale a fost: liceu de matematica-fizica, facultate de stiinte economice si apoi o multime de programe de training in domeniul financiar, marketing, management, leadership, resurse umane, etc.

Pentru mine, cifrele au farmecul lor aparte si imi place sa vad “dincolo” de ele, sa ajung la continutul si esenta lor.

Etapa liceu de matematica-fizica

In aceasta etapa, a lucrului cu cifre, totul parea relativ simplu: 1+1=2, daca priveam totul intr-un mod abstract, adica fara legatura cu persoane, obiecte, date si fapte concrete si reale.

Dar vedeam semnificatia numerelor si din alte perspective, specifice intamplarilor din viata reala.

Ma gandeam ca 1+1=1, daca e vorba de 1 coleg + 1 colega = 1 cuplu.
Sau: 1+1=3, 1+1=4, daca acest cuplu devine o familie si au un copil, sau doi copii…
Intotdeauna am avut imaginatie si fac ca lucrurile, regulile, orice… sa devina mai interesante!

Etapa facultate de stiinte economice

Aceasta etapa o numesc “agonie, nebunie, bucurie si extaz” (desi e cam exagerat spus…)

Desi aveam o baza de cunostinte destul de solida, si aveam si multa imaginatie (!), incepusem sa am probleme cu intelegerea si rezolvarea unor exercitii de matematici financiare si statistica, pentru ca la cursuri se foloseau notiuni si formule pe care nu le cunosteam. Asa a inceput agonia…

Si apoi a venit…nebunia! N-o sa uit niciodata primele ore de contabilitate, cand am simtit ca am aterizat pe o alta planeta si nu intelegeam ce se intampla. Se vorbea “cifrat”: 371=401, 607=371, 411=707, etc.

Ma uitam la colegii mei si … vedeam ca intelegeau “secretul”; am aflat si de ce – toti erau absolventi de licee economice, unde timp de patru ani au invatat conturile (simboluri) si notele contabile (relatii de egalitate intre conturi) pentru fiecare tranzactie economica si financiara din cadrul unei organizatii.

Sa dezlegam “misterul”…

371=401 se traduce astfel:
Am cumparat si avem marfa pe stoc (cont 371) de la diversi furnizori (401).
Altfel spus: avem marfa pe stoc, dar avem si datorii de platit la furnizori.

607=371 se traduce astfel:
Am folosit marfa din stoc (cont 371) in scopul vanzarii de marfa (cont 607).
Altfel spus: “am consumat” marfa de pe stoc si am inregistrat cheltuieli cu marfa vanduta.

411=707 se traduce astfel:
Marfa a fost vanduta catre diversi clienti (cont 411) si au fost obtinute venituri (cont 707)
Altfel spus: am realizat vanzarea marfurilor si avem de incasat de la clienti.

Deci avem varianta “cifrata” si varianta “necifrata” a acelorasi tranzactii economice.

Unde incepe bucuria?! Nu pot sa spun ca a fost usor, dar am inceput sa privesc situatia astfel: mi-am imaginat ca sunt “agentul 007” (va dati seama ca am vrut un nume de agent “cu cifre”) si trebuia sa invat toate simbolurile si regulile unui limbaj codat, ca sa-mi pot indeplini misiunea. “Scenariul” a functionat si am invatat notiunile de baza.

Cand a fost momentul de extaz?! Cand am vazut ca inafara de contabilitate, am inceput sa invatam despre analiza si diagnosticul financiar al firmei, despre planificarea si bugetele afacerii. Intelegeam scopul si modul de desfasurare a activitatilor unei firme, cauzele si efectele acestora, si puteam sa le exprim sub forma financiara, fara sa utilizez conturi contabile.

Aveam o imagine de ansamblu si incepeam sa fac usor conexiuni intre produse, clienti, furnizori si venituri, cheltuieli, profit sau incasari, plati si numerar.

Etapa primului job

Am avut un noroc fantastic ca m-am angajat intr-un departament de Analize economice si Bugete, unde am facut echipa buna cu colegii de departament si cu colegii din departamentul de Contabilitate si asa am reusit sa invat si se descifrez “limbajul contabilitatii si al finantelor firmei”.

Apoi am invatat limbajul specific si am facut echipa buna si cu colegii din departamentele de vanzari, de aprovizionare, de productie, de resurse umane, din departamentul informatic si cel juridic, si astfel am reusit sa comunicam si sa intelegem continutul si esenta fiecarui termen sau cifre (financiare sau operationale) si sa stim ce trebuie sa facem mai departe: sa ne stabilim obiectivele, sa alocam eficient resursele, sa monitorizam si sa optimizam rezultatele.

Iar aceste rezultate pot fi consolidate doar daca folosim un limbaj financiar comun, de ex: cifra de afaceri, cheltuieli, profit, numerar. Acesti termeni financiari nu sunt notiuni abstracte, ci reprezinta bunuri, oameni si activitati concrete si reale.

Etapa antreprenoriatului

Dupa 10 ani de experienta manageriala in diverse companii, am ales sa devin antreprenor. Asta s-a intamplat in anul 2004! Si, de atunci, totul a devenit mult mai interesant, pentru ca mi-am dat seama ca orice decizie aduce un “+” sau un “-“ in ecuatia activitatilor pe termen scurt, mediu si lung.

Si o scurta concluzie:

Asadar, pentru mine, ceea ce parea o misiune imposibila a devenit o adevarata placere zilnica…
Acum imi place sa fiu antrenor pentru “agentii OO7” (vezi link!) pentru diverse misiuni in companie (vezi link)!

Si sa vorbesc „necodat”, astfel incat sa fie totul cat mai clar, interesant si motivant!

Te invit sa urmaresti cateva postari video ale unor studii de caz privind finantele firmei!

Citeste si articolul: Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii! 

Daca vrei sa mai povestim impreuna, contacteaza-ma!

Un gand bun, tuturor!

Anda

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *