Rolul consultantului in managementul afacerii este sa identifice “simptomele”, adica punctele tari si punctele slabe din modul de desfasurare activitatii firmei, sa analizeze cauzele si sa recomande mai multe solutii de ameliorare, explicand modul de implementare.
Insa decizia este a managerului firmei!
Ceea ce va povestesc este un caz real
Zilele acestea, la orele pranzului, am primit un telefon si discutia a decurs cam asa:
“- Buna ziua! Sunteti doamna…? De la firma… ? Am datele dumneavoastra de contact de la …..
– Da. Va ascult!
– Ma numesc… si am nevoie de ajutorul dumneavoastra!
– Despre ce este vorba?
– Ma doare capul si nu mai stiu cum sa tin platile sub control, cum sa…”
Nu o sa redau toata discutia, pentru ca nu asta este relevant acum.
Apoi a continuat:
“- Aceasta este situatia! Cum ma puteti ajuta?”
– In primul rand, va recomand sa luati o pauza si mancati ceva si apoi stam de vorba sa analizam situatia, sa stabilim prioritatile si sa identificam solutiile.”
Interlocutorul meu a avut un moment de ezitare, mi-a spus ca nu are timp, ca are foarte multe probleme de rezolvat, dar va fi disponibil sa discutam dupa doua ore. Cand ne-am intalnit, era foarte obosit si nu se putea concentra asupra discutiei. I-am propus sa ne auzim a doua zi, cand a fost atent si receptiv si in urma unei discutii de aproximativ o ora, am stabilit sa incepem sa colaboram pentru solutionarea primelor 3 prioritati identificate pe agenda lui de lucru.
Punct de vedere
Si acum am sa va spun cum vad eu colaborarea dintre managerul unei firme (in calitate de client) si consultantul in managementul firmei, asemenea unei colaborari dintre un pacient si un medic pentru solutionarea unei situatii specifice.
Ce trebuie sa faca medicul:
sa asculte atent
sa indeparteze starea de panica
sa puna intrebarile potrivite
sa stimuleze comunicarea
sa identifice analizele necesare
sa analizeze rezultatele
sa stabileasca diagnosticul
sa explice solutiile alternative
sa scrie reteta si sa faca alte recomandari medicale
Ce trebuie sa faca pacientul:
sa explice toate simptomele
sa raspunda la toate intrebarile
sa fie calm si receptiv
sa coopereze si sa-si faca analizele solicitate
sa inteleaga diagnosticul
sa inteleaga solutiile alternative
sa urmeze tratamentul recomandat
Si totusi, desi pacientul a fost la cel mai bun medic, s-ar putea ca tratamentul recomandat sa nu dea rezultatele scontate! De ce?
Pentru ca medicul analizeaza, diagnosticheaza si recomanda, dar deciziile apartin pacientului:
sa cumpere reteta de medicamente
sa ia medicamentele, conform “schemei” de tratament indicate
sa respecte toate recomandarile legate de alimentatie, odihna etc
sa continue tratamentul pentru toata perioada indicata
sa constientizeze si sa autoevalueze starea generala de sanatate
sa sune medicul daca are nevoie de clarificari
sa vina la controlul medical, la termenul stabilit
Scurta concluzie:
Consultantul in managementul afacerii identifica “simptomele”, adica punctele tari si punctele slabe din modul de desfasurare activitatii firmei, analizeaza cauzele si recomanda mai multe solutii de ameliorare, explicand modul de implementare.
Insa decizia asupra alegerii unei solutii de management si alegerea modului de implementare este a managerului!
Daca managerul si consultantul coopereaza si se implica in toate fazele derularii unui proiect, atunci sansele de reusita pentru atingerea obiectivelor manageriale sunt maxime!
Contacteaza-ma oricand (anda@abctrainingconsulting.ro) pentru o consultatie:
pentru o opinie independenta privind interpretarea rezultatelor unor situatii economico-financiare ale afacerii;
pentru efectuarea analizelor si stabilirea diagnosticului si a solutiilor alternative pentru insanatosirea “sanatatii economico-financiare a firmei”;
pentru stabilirea unor obiective si strategii de dezvoltare personala si profesionala sau de dezvoltare a afacerii.