rata marjei comerciale si adaosului comercial

Rata marjei comerciale si Rata adaosului comercial sunt printre cei mai importanti indicatori financiari de analiza si de fundamentare a deciziilor manageriale in domeniul vanzarilor si al achizitiilor.

 

Rata marjei comerciale (RMC) exprima castigul care revine firmei din vanzarile realizate; se poate calcula ca valoare medie la nivel de firma sau pe grupe de produse si produse, pe zone si puncte de desfacere, pe categorii de clienti, etc).

Marja comerciala (MC) se poate calcula ca marja bruta (valoare vanzari – costul produselor vandute) sau ca marja neta (valoare vanzari – costul produselor – alte costuri comerciale, transport, salarii si comisioane, delegatii, etc)

 

La nivel de produs, rata marjei comerciale brute RMC:

RMC = marja comerciala / pretul de vanzare fara TVA  * 100

RMC = (pret de vanzare fara TVA – costul produsului) / pretul de vanzare fara TVA * 100

 

Adaosul comercial (AC) reprezinta valoarea care se adauga la costul de achizitie, in vederea stabilirii pretului de vanzare. In valoare absoluta, adaosul comercial este egal cu marja comerciala. Insa in valoare relativa (%), valorile sunt diferite.

 

La nivel de produs, rata adaosului comercial RAC se calculeaza astfel:

RAC = adaos comercial / costul produsului * 100

RAC = (pret de vanzare fara TVA – costul produsului) / costul produsului * 100

 

Exemplificare / Ipoteze date:

Pretul de vanzare = 100 lei (include TVA 19%)

costul produsului = 50 lei

 

Pretul de vanzare fara TVA = pret de vanzare cu TVA : 1,19 = 100 : 1,19 = 84,03

MC = AC = pret de vanzare fara TVA – costul produsului = 84,03 – 50 = 34,03

RMC = MC / pret de vanzare fara TVA  = 34,03 / 84,03 = 40,50%

RAC = AC / costul produsului                =  34,03 / 50 = 68,07%

 

Reducerea maxima de pret care poate fi acordata unui client este de 40,5% si atunci se presupune ca avem o vanzare fara pierderi.

Insa realitatea este alta, pentru ca nu au fost luate in considerare si celelalte costuri comerciale conexe (transport, salarii etc) si alte cheltuieli administrative ale firmei (chirii, asigurari, telecomunicatii, etc) care trebuie acoperite tot din marja comerciala a vanzarilor si atunci, prin acordarea unor reduceri de pret foarte mari, este posibil ca firma sa inregistreze pierderi!

 

Orice decizie comerciala (reduceri de preturi, termene de incasare sau de plata) trebuie sa aiba in vedere evaluarea impactului si identificarea solutiilor pentru optimizarea profitabilitatii si a cash-flow-ului firmei!

 

Citeste si articolele:

Rata marjei comerciale a produselor. Cum identificam sursele de castig si de pierderi ale firmei

Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii! 

Cum am devenit si de ce imi place sa fiu trainer

 

Viziteaza site-ul ABC Training Consulting! https://abctrainingconsulting.ro/

Aboneaza-te la canalul de YouTube! https://www.youtube.com/c/andaracsa

Intra in comunitatea pe WhatsApp! https://chat.whatsapp.com/IKwlaE3VqRXKb60zr1P2pq

Contacteaza-ma, daca ai nevoie de informatii suplimentare! anda@abctrainingconsulting.ro

 

 

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *