
Rata marjei comerciale si Rata adaosului comercial sunt printre cei mai importanti indicatori financiari de analiza si de fundamentare a deciziilor manageriale in domeniul vanzarilor si al achizitiilor.
Rata marjei comerciale (RMC) exprima rata de castig care revine firmei din vanzarile realizate; se poate calcula ca valoare medie la nivel de firma sau pe grupe de produse si produse, pe zone si puncte de desfacere, pe categorii de clienti, etc).
Marja comerciala (MC) se poate calcula ca marja bruta (vanzari – costul produselor vandute) sau ca marja neta (vanzari – costul produselor – alte costuri comerciale, transport, salarii si comisioane, delegatii, etc)
La nivel de produs, rata marjei comerciale brute:
RMC = marja comerciala / pretul de vanzare fata TVA * 100
RMC = (pret de vanzare fara TVA – costul produsului) / pretul de vanzare fara TVA * 100
Adaosul comercial (AC) reprezinta valoarea care se adauga la costul de achizitie, in vederea stabilirii pretului de vanzare. In valoare absoluta, adaosul comercial este egal cu marja comerciala. Insa in valoare relativa (%), valorile sunt diferite.
La nivel de produse, rata adaosului comercial se calculeaza astfel:
RAC = adaos comercial / costul prodului * 100
RAC = (pret de vanzare fara TVA – costul produsului) / costul prodului * 100
Exemplificare / Ipoteze date:
Pretul de vanzare = 100 lei (include TVA 19%)
costul produsului = 50 lei
Pretul de vanzare fara TVA = pret de vanzare cu TVA : 1,19 = 100 : 1,19 = 84,03
MC = AC = pret de vanzare fara TVA – costul produsului = 84,03 – 50 = 34,03
RMC = MC / pret de vanzare fara TVA = 34,03 / 84,03 = 40,50%
RAC = AC / costul produsului = 34,03 / 50 = 68,07%
Reducerea maxima de pret care poate fi acordata unui client este de 40,5% si atunci se presupune ca avem o vanzare fara pierderi; insa este o situatie in care nu au fost luate in considerare si celelalte costuri comerciale si atunci este posibil ca firma sa inregistreze pierderi!
Orice decizie comerciala trebuie sa aiba in vedere evaluarea si optimizarea profitabilitatii si a cash-flow-ului firmei!
Mentiune: Urmatoarele postari vor contine exercitii despre:
rotatia stocurilor, preturi de vanzare si reduceri de pret, marja comerciala, prag de rentabilitate, etc
Exercitiile vor fi de dificultate diferita, insa este nevoie de cunoasterea si intelegerea ABC-ului notiunilor financiare.
Aboneaza-te la newsletter si la canalele de socializare! Urmareste toate postarile!
Vezi serviciile de training financiar si dezbateri libere de care poti beneficia, tu si colegii tai!
Trimite mesaj daca vrei sa participi la Atelierele de Optimizare a Finantelor Firmei.
Contacteaza-ma pentru orice alte informatii: Anda Racsa, anda@abctrainingconsulting.ro
Citeste si articolul: Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii!
Atelierele de Optimizare a Finantelor Firmei inseamna:
sesiuni online: platforma Zoom / cu durata de 1 ora / format open sau inhouse
participanti: manageri si specialisti din toate domeniile de activitate
intalnirile sunt focusate pe un subiect specific intelegerii notiunilor de baza privind finantele firmei, prin rezolvarea de exercitii, analize studii de caz, discutii libere privind solutiile de optimizare a veniturilor, costurilor, incasarilor, platilor, a profitului si a cash-flow-ului firmei
investitie: 100 lei (plus TVA) / persoana / sesiune online open
calendarul sesiunilor open pentru luna iunie va fi postat in curand!
la cerere, organizam sesiuni personalizate (inhouse)