
Pragul de rentabilitate reprezinta nivelul minim al vanzarilor care trebuie realizate astfel incat firma sa nu inregistreze pierderi. Cum calculam pragul de rentabilitate? Determinarea pragului de rentabilitate are ca punct de plecare analiza si clasificarea costurilor fixe si a costurilor variabile ale firmei.
Costurile fixe CF sunt acele costuri care raman constante, indiferent de dinamica vanzarilor (ex: chiria), iar costurile variabile CV sunt acele costuri care se modifica odata cu dinamica vanzarilor (ex: marfa vanduta).
Formula de calcul pentru pragul de rentabilitate este:
Vanzari prag = CF / (100% – ponderea CV in CA realizata sau estimata)
In cele ce urmeaza sunt prezentate 2 exercitii – format text si format video
Exemplificare:
vanzari realizate CA = 4.500 lei
costuri fixe CF = 1.000 lei
costuri variabile CV = 4.000 lei
rezultat firma = vanzari – costuri fixe – costuri variabile
rezultat firma = 4.500 – 1.000 – 4.000 = – 500 lei (pierderi)
Care este nivelul minim al vanzarilor pentru care firma nu mai inregistreaza pierderi?
Rezolvare:
ponderea CV in CA realizata = 4.000 / 4.500 = 88,8%
vanzari la prag = 1.000 / (100% – 88,8%) = 1.000 / 11,2% = 8.928 lei
Verificare rezultate:
vanzari la prag = 8.928 lei
costuri variabile = 88,8% * 8.928 = 7.928 lei
costuri fixe = 1.000 lei
rezultat firma = 8.928 – 7.928 – 1000 = 0 (nu mai sunt pierderi pentru firma)
BONUS:
Clasificarea costurilor si calcularea pragului de rentabilitate
explicatii suplimentare si exercitiu rezolvat – in format video
Mentiune:
Urmatoarele postari vor contine exercitii despre:
rotatia stocurilor, marja comerciala, diferenta intre profit si cash, etc.
Exercitiile vor fi de dificultate diferita, insa este nevoie de cunoasterea si intelegerea ABC-ului notiunilor financiare.
Aboneaza-te la newsletter si la canalele de socializare! Urmareste toate postarile!
Vezi serviciile de training financiar si dezbateri libere de care poti beneficia, tu si colegii tai!
Trimite mesaj daca vrei sa participi la Atelierele de Optimizare a Finantelor Firmei.
Contacteaza-ma pentru orice alte informatii: Anda Racsa, anda@abctrainingconsulting.ro
Citeste si articolul: Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii!
Atelierele de Optimizare a Finantelor Firmei inseamna:
sesiuni online: platforma Zoom / cu durata de 1 ora / format open sau inhouse
participanti: manageri si specialisti din toate domeniile de activitate
intalnirile sunt focusate pe un subiect specific intelegerii notiunilor de baza privind finantele firmei, prin rezolvarea de exercitii, analize studii de caz, discutii libere privind solutiile de optimizare a veniturilor, costurilor, incasarilor, platilor, a profitului si a cash-flow-ului firmei
investitie: 100 lei (plus TVA) / persoana / sesiune online open
calendarul sesiunilor open pentru luna iunie va fi postat in curand!
la cerere, organizam sesiuni personalizate (inhouse)