solduri intermediare de gestiune

Soldurile Intermediare de Gestiune (SIG) sunt cei mai importanti indicatori de analiza a profitabilitatii afacerii.

Acesti indicatori se calculeaza dupa metoda franceza sau metoda anglo-saxona.

Indiferent de metoda, acesti indicatori analizeaza profitabilitatea afacerii pe diverse “paliere” ale activitatii firmei, pe masura ce din venituri trebuie acoperite diverse tipuri de cheltuieli, clasificate dupa diverse criterii.

Conform metodei franceze, se are in vedere identificarea cheltuielilor externe (generate de relatiile cu furnizorii), cheltuielile cu personalul, cheltuielile cu impozitele si taxele locale, cheltuielile cu amortizarea.

Conform metodei anglo-saxone, se identifica cheltuielile variabile si cheltuielile fixe.

Indiferent de metoda aleasa, soldurile intermediare de gestiune inseamna un ansamblu de indicatori care se calculeaza “in cascada” adica fiecare depinde de cel anterior. Acesti indicatori sunt:

  • conform metodei franceze: marja comerciala, valoarea adaugata, excedentul brut al exploatarii (EBE), rezultatul exploatarii, rezultatul financiar, rezultatul brut, rezultatul net;
  • conform metodei anglo-saxone: EBITDA, EBIT, EBT, profitul net.

In studiul de caz sunt prezentate formulele de calcul si valorile indicatorilor conform celor doua metode mentionate.

Conform situatiei financiare Contul de Profit si Pierderi sunt prezentate rezultatele obtinute pe tipuri de activitati:

  • rezultatul exploatarii este 79 lei (profit din exploatare)
  • rezultatul financiar este – 170 lei (pierdere)
  • rezultatul net (rezultatul final) este – 103 lei (pierdere)

Pentru a intelege care sunt cauzele unei afaceri care a inregistrat pierderi se analizeaza profitabilitatea cu ajutorul indicatorilor SIG (in valoare absoluta sau procentuala).

solduri intermediare de gestiune

 

SIG – metoda franceza
Marja comerciala obtinuta dupa vanzarile de marfa (2.255 lei) este necesara pentru acoperirea altor cheltuieli generate de consumuri externe de materiale si servicii si astfel rezulta indicatorul Valoarea Adaugata (1.164 lei), din care trebuie sa se asigure cheltuielile cu personalul si cheltuielile cu impozitele si taxele locale si astfel rezulta Excedentul Brut al Exploatarii (356 lei), acesta fiind cel mai relevant indicator de evaluare a profitabilitatii activitatii operationale a firmei. Apoi urmeaza indicatorii: rezultatul exploatarii (79 lei), rezultatul financiar (-170 lei), rezultatul brut (-92 lei) si rezultatul net (pierdere – 103 lei).

SIG – metoda anglo-saxona
Marja cheltuielilor variabile obtinuta dupa vanzarile de marfa si servicii (2.577 lei) este necesara pentru acoperirea cheltuielilor fixe monetare si astfel rezulta indicatorul EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) in valoare de 354 lei, dupa care intervine influenta cheltuielilor cu amortizarea, rezultand indicatorul EBIT (pierdere -19 lei) si apoi influenta cheltuielilor cu dobanzile, rezultand indicatorul EBT (pierdere -92 lei) si rezultatul net (pierdere -103 lei).

Pentru optimizarea profitabilitatii afacerii, se pot analiza si implementa urmatoarele solutii:

  • majorarea marjei comerciale a vanzarilor prin: promovarea produselor cu marja mare de castig, revizuirea politicii de preturi si de acordare a reducerilor comerciale, renegocierea costurilor de achizitie sau identificarea unor noi furnizori;
  • diminuarea cheltuielilor fixe (materiale si servicii) prin: reorganizarea activitatilor firmei, optimizarea consumurilor si a costurilor de achizitie;
  • diminuarea cheltuielilor fixe cu amortizarea prin vanzarea si scoaterea din functiune a mijloacelor fixe inutile;
  • diminuarea cheltuielilor cu dobanzile pentru liniile de credit prin rambursarea datoriilor atunci cand sunt disponibilitati banesti.

Citeste si articolele:

ABC-ul finantelor firmei. Bilantul financiar. Active si Pasive.

Analiza financiara. Indicatorii de Echilibru Financiar.

Analiza financiara. Indicatorii de lichiditate.

Gradul de educatie financiara a angajatilor influenteaza succesul afacerii! 

Rolul consultantului in managementul afacerii

Despre „Agentul 007”, finante si contabilitate!

Cum am devenit si de ce imi place sa fiu trainer financiar

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *